بانک مقالات فارسی

فروشگاه

محل تبلیغ شما

یادداشت برداری در کلاس (۲) تشخیص شیوه ی تدریس

یادداشت برداری در کلاس (۲) تشخیص شیوه ی تدریس

نویسندگان : دکتر چارلزتی منگروم و دکتراستفن استری چارت
مترجم : محمود کریمی
منبع : راسخون

درسی که توسط معلمان شما داده می شود، معمولاً در یکی از گروه های زیر قرار می گیرد:
مبحث- فهرست ، سؤال- جواب ، مقایسه کردن- تقابل کردن ، مجموعه ای از رویدادها ، دلیل- تأثیر ، مسئله- راه حل
تشخیص شیوه تدریسی که توسط معلم شما استفاده می شود ، به شما در خوب یادداشت برداری کردن کمک می کند.
در زیر در مورد هر یک از این روش ها مطالبی آورده ایم تا بخوانید :

۱٫ مبحث – فهرست :

معلم با بیان یک عنوان (مبحث) به همراه یک سری زیر عنوان شروع می کند. هر زیرعنوان دارای جزئیات و گاهی زیر جزئیاتی هست. کلمات عددی مثل اولین، دومین یا کلمات انتقالی مثل بعدی یا بالاخره نشان می دهند که معلم شما از روش مبحث-فهرست استفاده می کند. کلمات انتقالی (مثل بعدی و بالاخره و…) علاوه بر این ها، نشان دهنده ی انتقال از یک زیرعنوان به زیرعنوانی دیگر است.

۲٫ سؤال- جواب :

معلم با یک عنوان شروع می کند که یک یا چند سؤال مربوط به آن عنوان (یا سرفصل) هم مطرح می شود.هرسؤال پس از آن که معرفی و مطرح شد،پاسخ داده می شود.
لغاتی مثل چه کسی،چه چیز،کجا، چه وقت، چرا و چگونه نشان می دهند که معلم از شیوه ی سؤال- جواب استفاده می کند. همچنین عباراتی مثل ازچه روشی یا چگونه آنها واکنش نشان می دهند هم بیانگر استفاده از چنین روشی است.

۳٫ مقایسه کردن- تقابل کردن :

معلم با دو چیزکه با هم مقایسه و متقابل (متضاد) خواهند شد،شروع می کند. سپس معلم توضیح می دهد که چگونه آن دو چیز با هم شباهت دارند و چه تفاوت هایی با هم دارند.لغات و عباراتی مثل متشابه،به طور مشابه به همین صورت و… بیانگر تشابه ها هستند.لغات و عباراتی مثل اما،در مقابل،برعکس و… بیانگرتفاوت ها هستند.

۴٫ مجموعه ای از رویدادها :

معلم با تعیین کردن یک مبحث شروع می کند. سپس معلم یک مرحله ، گام یا اتفاق اولیه را که مربوط به موضوع ( مبحث ) است بیان می کند. سپس اطلاعاتی در مورد اتفاقات ، گام ها یا مراحل اضافه ترداده می شود. معلم با بیان کردن آخرین گام ، مرحله یا اتفاق موضوع را به پایان می برد. لغات و عباراتی مثل درابتدا ، سپس ، بعداً ، در ادامه ، بالاخره و… بیانگرآن است که معلم از روش مجموعه ای ازرویدادها استفاده می کند.

۵٫ دلیل- تأثیر :

معلم با بیان دلیل چیزی شروع می کند که در ادامه یک یا چند نتیجه یا اثر آن رویداد را بیان می کند.برای برخی نتایج یا آثار، جزئیاتی هم بیان می شود.عبارات یا لغاتی مثل بنابراین،ازاین رو،به همان دلیل، در نتیجه … نشان می دهد که معلم از روش دلیل- تأثیراستفاده می کند.

۶٫ مسئله- راه حل :

معلم با معرفی یک مشکل شروع می کند و سپس توضیح می دهد که چرا چنین چیزی مشکل محسوب می شود.معلم سپس با توضیح تلاش هایی که برای حل آن مسئله صورت گرفته است ادامه می دهد و جزئیاتی که لازم باشد را بیان می کند. در پایان معلم راه حل آن مسئله را ( البته اگر وجود داشته باشد ) بیان می کند و یا ( اگر هم راه حل نداشته باشد ) به توضیح تلاشهای صورت گرفته برای حل آن مسئله بسنده می کند. لغات و عباراتی مثل نقطه ی اختلاف ، معما ، موضوع و… نشان دهنده ی مسئله ارائه شده است. عباراتی مثل راه حل ، توضیح ، جواب و… نشان دهنده راه حل مسئله است.
تشخیص روش تدریسی که معلم تان در کلاس استفاده می کند به شما در خوب یادداشت برداری کردن در کلاس کمک می کند.
منبع انگلیسی مقاله : How-to-Study.com

 

لینک ثابت

icon برچسب ها:
  • نوشته: مدیر سایت articlefa.ir
  • تاریخ: ۳ خرداد ۱۳۸۹
  • بدون نظر

  • نظرات ارزشمند خود را در مورد این مقاله از فرم ارسال نظر که در اخر همین صفحه وجود دارد برای ما ارسال کنید تا در سایت نمایش داده شودنظرات شما بعد از بررسی در سایت نمایش داده خواهد شد نمایش نظرات به معنای تایید انها توسط سایت نیست ونظرات شخصی بازدید کنندگان سایت در مورد این مقاله هست پیشاپیش از اینکه نظرات ارزشمند خود را در مورد این مطلب به سایت ارسال می کنید از شما ممنون هستیم باعرض پوزش بابت تاخییر ایجاد شده در تایید نظرات برای نمایش در سایت به دلیل مشغله کاری زیاد نظرات جدید با تاخییر بر روی سایت قرار میگیرند

    ارسال نظر

    نام:

    ایمیل:

    وب سایت:

    متن و پیام شما:
    ضمن تشکر از شما برای ارسال نظرات ارزشمند خود در مورد این مطلب لطفا نظرات خود را به صورت فارسی تایپ کنید همچنین نظرات شما بعد از بررسی توسط مدیر سایت در سایت قرار خواهد گرفت