بانک مقالات فارسی

فروشگاه

محل تبلیغ شما

بلوغ دختران

بلوغ دختران
بلوغ دختران
از نظر لغوی بلوغ یعنی رسیدگی، به حد رشد رسیدن و به عبارتی پختگی و به حد کمال رسیدن کودک است. بلوغ را به طور کلی به منزله دوره ای از حیات انسان تلقی می کنند که در این دوران تحول ناگهانی رشد و تکامل پدیدار می گردد. سن شروع بلوغ در دختران ۹ الی ۱۶ سالگی است. سن بلوغ در اشخاص مختلف متفاوت است و بستگی به سلامتی عمومی شخص، تغذیه، نژاد، زمینه های ارثی، آب و هوا و وضعیت اجتماعی دارد.

به لحاظ اینکه بلوغ یک پدیده چند بعدی است لازم است به ابعاد مختلف آن به شرح زیر اشاره ای داشته باشیم.

الف- بلوغ جسمی (فیزیکی)

اکثر نوجوانان در این مرحله دستخوش دگرگونی های زیستی و بدنی می شوند و تقریباً طرح دائمی چهره و بدن آنان نمایان می گردد. سرعت رشد قد در این سنین افزایش می یابد و غدد داخلی به خصوص هیپوفیز، تیروئید، فوق کلیوی و تخمدان ها هورمون هایی را ترشح می کنند. ترشحات غدد داخلی و فعالیت بیشتر بعضی از غدد در این مرحله باعث رشد سریع عضلات و استخوانها و اعضای بدن می گردد. تناسب رشد اندامها و شکل قیافه دگرگون می گردد. بدین معنی که رشد فک پایین نسبت به رشد فک بالا کندتر انجام می شود. ساق های پا نسبت به تنه سریع تر رشد می کنند و در طول سالهای بعد دستها و پاها به اندازه طبیعی خود می رسند. اعضای درونی بدن هم رشد مشابهی دارند. بیشتر آنها هنگام بلوغ حداکثر وزن را پیدا می کنند و کبد از آن جمله است. سریعترین رشدها مربوط به قلب است که هماهنگ با بالا رفتن فشار خون حجم آن بین ۱۲ تا ۱۶ سالگی دو برابر می شود.

رشد مغز در نوجوانی بسیار محدود و ناچیز است و جوش های نوجوانی روی پوست ظاهر می شود. در ناحیه لگن دختران تغییراتی صورت می گیرد و عادت ماهانه در آنها آغاز می گردد.

ب- بلوغ روانی

آن نوع پختگی روحی را که به انسان قدرت تشخیص مسائل و مصلحت زندگی را می بخشد در اصطلاح بلوغ روانی گویند. در این صورت فرد با برخورداری از بلوغ روانی، قادر به قبول مسئولیت های اجتماعی بوده و قدرت رویارویی با مشکلات پیچیده زندگی را خواهد داشت.

ج- بلوغ شرعی

فقه شیعه سن بلوغ را برای دختران ۹ سال قمری و برای پسران ۱۵ سال قمری در نظر گرفته است. از این سن به بعد انجام عبادات و احکام از قبیل نماز، روزه، غسل و … بر فرد واجب می گردد. به عبارت دیگر، خداوند انسان را از این سن دارای عقل و کمال می داند و او را لایق سخن گفتن با خود می داند. همچنین سهل انگاری و ترک احکام دین گناه محسوب می شود.

عادت ماهانه

رحم عضو عضلانی، ضخیم و گلابی شکل است که در داخل لگن خاصره در قسمت پایین شکم قرار گرفته، مخاط آن (آندومتر) در مدت فاصله بین دو عادت ماهانه ضخیم شده، همراه با مقداری خون دفع می شود. همین خون است که قاعدگی را سبب می گردد. متوسط سن شروع عائدگی ماهانه دختران در کشور ایران ۸/۱۳ سال است. عادت ماهانه یک عمل طبیعی بدن است و آن را نباید یک بیماری یا حالت غیر طبیعی دانست. ممکن است در قبل از شروع خونریزی و یا همراه با جریان خون بروز کند مقدار درد ممکن است از دردهای ملایم تا حملات شدید درد متفاوت باشد. درد معمولاً در قسمت پایین شکم است ولی ممکن است تا کمر و پاها هم ادامه پیدا کند.

علائم دیگری که ممکن است در این دوران بروز کند عبارتند از:

۱- سر درد

۲- کمر درد

۳- احساس خستگی

۴- حالت تهوع و استفراغ

اختلالاتی که در کار سایر اعضاء بدن پیش می آید نیز ممکن است باعث تشدید ناراحتی های ماهانه شود. اغلب این اختلالات را خود شخص می تواند از بین ببرد. مثل یبوست، خستگی، کوفتگی زیاد و کم شدن فعالیتهای حیاتی.

رعایت موارد زیر باعث کاهش درد و ناراحتی های دیگر در دوران عادت ماهانه می گردد.

۱- به مقدار کافی خواب و استراحت داشته باشید.

۲- غذاهای ساده، مقوی و زود هضم بخورید.

۳- از چند روز قبل از شروع عادت ماهانه مواد غذایی مثل خرما و شیرینی های نشاسته دار جهت کاهش درد مصرف نمایید.

۴- استفاده از مواد غذایی که دارای پتاسیم است در کاهش درد مؤثر است از قبیل هویج، پرتقال، نارنگی، سیب زمینی.

۵- با خوردن آب و سبزی و میوه های تازه از یبوست در این دوران پیشگیری کنید.

۶- مصرف نمک را تا حد امکان کاهش دهید.

۷- هوای تازه استنشاق کنید.

۸- ورزش سبک انجام دهید و از انجام ورزشهای سنگین پرهیز نمایید.

۹- از شنا کردن خودداری نمایید.

۱۰- در مورد بهداشت این دوران با مسئول بهداشت مدرسه مشاوره نمایید.

جوش غرور

یکی از مشکلاتی که بعضی از افراد در سنین بلوغ با آن روبرو هستند داشتن پوست چرب است، علت آن هم مربوط به ترشح بیش از حد غده های چربی است که در کنار پیازهای مو قرار دارند، این غده ها چربی مخصوصی ترشح می کنند که برای نرم نگهداشتن مو لازم است، اما وقتی که این ماده بیش از حد ترشح شود سبب چربی زیاد پوست می گردد و در نتیجه جوش هایی را روی پوست پدید می آورد.

فعالیت غده های داخلی باعث می شود که بر روی پوست صورت جوش هایی ظاهر شود. این جوش ها کم کم عفونی شده ورم کرده و قرمز می شوند که اصطلاحاً آن را جوش غرور می گویند. جوش هایی که در روی بینی و اطراف لب بالا هستند خطرناک تر از جوش های بقیه نقاط صورت هستند زیر ا عصاب این نواحی مستقیماً به مغز می روند. به این علت، هرگز جوشهای این نواحی از صورت را نباید فشار داد زیرا ممکن است به مغز آسیب رساند.

رعایت نکات زیر مفید است:

۱- جوشها را فشار ندهید.

۲- اگر جوشی می ترکد، اطراف آن را با آب گرم و صابون شستشو دهید و خوب خشک نمایید، سپس با الکل محل مزبور را ضدعفونی کنید.

۳- هر روز ۴ الی ۵ بار محل جوشها را خوب با آب و صابون بشویید و سپس به دقت خشک کنید.

۴- پس از شستشو، برای ضد عفونی محل جوشها از الکل استفاده نمایید.

۵- از خوردن غذاهای چرب، غذاهای سرخ شده، شیرینی های چرب و خامه دار پرهیز کنید.

۶- تا آنجا که ممکن است از نگرانی و اضطراب دوری کنید.

۷- اگر با انجام این دستورات معالجه نشدید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

تغذیه در سنین نوجوانی

یکی از مسائل مهم این دوران تغذیه است، که لازم است به آن توجه گردد. در این سنین به علت افزایش سرعت رشد نیاز به تغذیه بیشتر می شود.

در دوران بلوغ به پروتئین بیشتری نیاز است، چرا که وجود پروتئین برای تکمیل سلول های غضروفی جدید اپی فیز استخوانهای دراز ضروری است. از طرف دیگر تغییرات هورمونی و سرعت رشد ایجاد توده های ماهیچه ای نیاز به پروتئین را افزایش می دهد.

کلسیم و آهن از مهمترین املاح مورد نیاز بدن در این دوره از رشد هستند. نیاز به کلسیم و ویتامین “د” برای کارآیی بهتر و بیشتر و رشد استخوانی قابل اهمیت است. کلسیم در ساختمان دندان ها و استخوان ها مفید است و از پوک شدن استخوان ها و پوسیدگی دندانها جلوگیری می نماید. شیر و فرآورده های آن بهترین منابع کلسیم هستند.

در زمان شروع عادت ماهانه در دختران علاوه بر افزایش نیاز بدن به کلسیم، پروتئین و کالری، نیاز به آهن افزایش می یابد. کمبود آهن باعث کم خونی می گردد و در نتیجه عوارضی مثل کم شدن اشتها، کاهش فعالیت فکری، فیزیکی و خستگی زودرس را موجب می شود. به همین دلیل باید غذاهای آهن دار مانند جگر، تخم مرغ و سبزیهای آهن دار مثل جعفری، اسفناج و حبوبات بیشتر در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

با به کار بردن یکی از راه های زیر می توان میزان جذب آهن دریافتی را افزایش داد:

۱- خودداری از مصرف چای و قهوه که به علت داشتن اسید فنیک (تئین) زیاد باعث کاهش و تأخیر در جذب آهن می شوند.

۲- گنجاندن غذاهای محتوی آهن در برنامه غذایی مثل گروه غلات، انجیر، هلو، گوشت، تخم مرغ، جگر.

۳- مواردی به عنوان کمک کننده جذب آهن شناخته شده اند که مصرف آنها میزان جذب آهن را افزایش می دهد مثل دریافت ویتامینها از طریق مصرف میوه و سبزی های تازه با خوردن مقدار کمی گوشت.

۴- عادت غلط غدایی به کمبودهای برخی از موارد غذایی در این دوران کمک می کند.

اغلب نوجوانان فراموش می کنند صبحانه بخورند، آنها از غذاهایی که در بین غذاهای اصلی خورده می شود بسیار استقبال می کنند، معمولاً ًاین غذاها بسیاری از مواد مغذی اصلی را ندارند، کلسیم و ویتامین”آ” در آنها خیلی کم است. به طور مثال مصرف زیاد نوشابه های مختلف علاوه بر اینکه دریافت مواد غذایی مورد نیاز نوجوان را کاهش می دهد، می تواند عوارض زیادی از قبیل پوسیدگی دندانها و بروز واکنشهای آلرژیک پوستی یا گوارشی و کمبود بعضی ویتامینها را موجب گردد.

“سیدبن طاووس می فرماید: فرزندم روز بلوغ (شرعی) خود را به خاطر بسپار و آن روز را عید، بلکه بزرگترین عید خود در تمام زندگی قرار ده.”

 

لینک ثابت

icon برچسب ها:
  • نوشته: مدیر سایت articlefa.ir
  • تاریخ: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹
  • بدون نظر

  • نظرات ارزشمند خود را در مورد این مقاله از فرم ارسال نظر که در اخر همین صفحه وجود دارد برای ما ارسال کنید تا در سایت نمایش داده شودنظرات شما بعد از بررسی در سایت نمایش داده خواهد شد نمایش نظرات به معنای تایید انها توسط سایت نیست ونظرات شخصی بازدید کنندگان سایت در مورد این مقاله هست پیشاپیش از اینکه نظرات ارزشمند خود را در مورد این مطلب به سایت ارسال می کنید از شما ممنون هستیم باعرض پوزش بابت تاخییر ایجاد شده در تایید نظرات برای نمایش در سایت به دلیل مشغله کاری زیاد نظرات جدید با تاخییر بر روی سایت قرار میگیرند

    ارسال نظر

    نام:

    ایمیل:

    وب سایت:

    متن و پیام شما:
    ضمن تشکر از شما برای ارسال نظرات ارزشمند خود در مورد این مطلب لطفا نظرات خود را به صورت فارسی تایپ کنید همچنین نظرات شما بعد از بررسی توسط مدیر سایت در سایت قرار خواهد گرفت