بانک مقالات فارسی

فروشگاه

محل تبلیغ شما

معرفی ونقد وبررسی بازی DIVINITYII من و اژدها!

DIVINITYII من و اژدها!

نویسنده: سهیل منصوری

یکی از بازی های نقش آفرینی زیبا که در سال ۲۰۰۲ عرضه شد، Divine Divinity بود که توسط Larian Studios ساخته شد. DD یک بازی ایزومتریک دوبعدی بود و داستان جذاب بازی های نقش آفرینی کلاسیک را گیم پلی ساده و در حین حال لذت بخش دیابلو ترکیب کرد. این بازی در عین حال که بسیار آسان بود؛ عمق کافی و مأموریت ها و مکان های فراوان هم داشت و از این رو نه تنها توانست به عنوان یک بازی نقش آفرینی مناسب برای طرفداران این قبیل بازی مطرح شود؛ بلکه نظر تازه واردها و افراد مبتدی را هم به شدت به خود جلب کرد.
مدتی بعد دنباله DD عرضه شد که در نهایت شگفتی، Divine Divinity 2 نام نداشت بلکه Beyond Dininity نام داشت. گیم پلی BD به طور قابل توجهی با DD تفاوت داشت. حتی داستان بازی هم ظاهراً به بازی قبلی ربطی نداشت و بازیباز به جای شخصیت بازی اصلی، کنترل دو شخصیت جدید را بر عهده می گرفت (تنها در پایان بازی بود که بازیباز به ارتباط داستان دو بازی پی می برد). حال، سومین بازی در این سری توسط Larian Studios در دست ساخت است و مطابق سنت این سری بازی ها، نه تنها یک اسم متفاوت دارد، بلکه داستان و گیم پلی آن نیز به طور قابل توجهی با بازی های قبلی فرق می کند! این بازی که Divinity 2 Ego Draconis نام دارد (دقت کنید، کلمه Divine از ابتدای نام بازی حذف شده است)؛ دنیا دوبعدی پالادین ها را پشت سر گذاشته و بازیباز را به سرزمین سه بعدی مبارزانی به نام اژدهاکش ها می برد و برای اولین بار در سری بازی های Divinity، علاوه بر PC برای X360 نیز عرضه خواهد شد.

من و اژدها

داستان D2ED) Divinity 2 Ego Draconis) سال ها پس از ماجراهای دو بازی قبلی اتفاق می افتد.
قهرمان داستان ما یک اژدهاکش جوان است که برای کشتن اژدها و شوالیه های اژدها آموزش دیده است. در جریان یک درگیری با نیروهای دشمن، یک رخداد غیرمنتظره سرنوشت قهرمان ما را دگرگون می کند و او خود به یک لرد اژدها تبدیل می شود. این که قهرمانان ما چکونه گرفتار این سرنوشت نحس می شود هنوز معلوم نیست و بسیاری از جزئیات داستانی بازی هنوز فاش نشده است. اما جدای از این که تبدیل شدن به یک لرد اژدها باعث می شود دوستان و متحدان قدیمی قهرمان ما به دشمن او تبدیل شده و به دنبال شکار او باشند؛ به او اجازه می دهد تا از نیروهای جادویی استفاده کرده یا حتی به شکل اژدها درآمده و پرواز کند.
تبدیل شدن به اژدها یکی از بخش های مهم این بازی است؛ چون نه تنها به بازیباز اجازه می دهد مسافت های طولانی را با پرواز طی کند، بلکه بخش های دیگر گیم پلی از جمله مبارزه را نیز تحت الشعاع قرار می دهد؛ چون علاوه بر این که به بازیباز اجازه می دهد حین پرواز با استفاده از آتش با دشمنان مبارزه کند، بلکه قابلیت ارتقای اژدها نیز وجود دارد. علاوه بر این بعضی از مأموریت های بازی تا زمانی که بازیباز به اژدها تبدیل نشود؛ قابل انجام نیست. اما قسمت اعظم D2ED در روی زمین ـ یعنی جایی که بازیباز با مردم حرف می زند، مأموریت قبول می کند و به دخمه های تاریک سرک می کشدـ رخ می دهد.
برخلاف دو بازی قبلی که ایزومتریک و دوبعدی بودند (مدل شخصیت ها در BD سه بعدی بود)؛ D2ED یک بازی سوم شخص کاملاً سه بعدی است که علاوه بر استفاده از یک نگارش تغییر یافته از موتور GameBryo (موتور معروفی که در بازی هایی چون Oblivion استفاده شده است)، از تکنولوژی های دیگر مثل kynapse, physX و WWise هم استفاده می کند. در نتیجه D2 حتی از لحاظ کنترل و مبارزه هم با بازی های قبلی تفاوت دارد.
بنابراین برخلاف بازی های قبلی که مبارزه در آنها با شیوه اشاره و کلیک بازی دیابلو انجام می شد؛ مبارزه در D2 کاملا! متفاوت است و به بازی های اکشن شباهت دارد.
علاوه بر این که مبارزه در D2 کاملاً زنده است و از ساختار نوبتی یا نیمه نوبتی بازی هایی چون NWN در آن خبری نیست؛ استفاده از کومبوها در بازی اهمیت ویژه ای دارد پریدن و جاخالی دادن نیز همانند تمام بازی هایی کاملاً اکشن می تواند روی نتیجه مبارزه ها تأثیر بگذارد. با وجودی که D2 حالت ایزومترویک را هم پشتیبانی می کند؛ کنترل اشاره و کلیک بازی های قبلی در آن پشتیبانی نمی شود. دلیل اول مسأله این است که سیستم اشاره و کلیک برای کنترل اژدها کارآمد نیست. دلیل دوم این است که بازی برای حالت سوم شخص بهینه شده و چون برای X260 نیز عرضه می شود؛ استفاده از کنترل اشاره و کلیک حتی در حالت انسانی هم امکان پذیر نخواهد بود. البته کنترل بازی در سیستم های PC تفاوت قابل توجهی با X360 دارد.
در حال حاضر کامپیوترهای شخصی علاوه بر پشتیبانی از کنترل استاندارد مورد استفاده در بازی های اول شخص، سیستم کنترل مبتنی بر گیم پد X360 را نیز پشتیبانی می کنند؛ اما ممکن است این قابلیت در نگارش نهایی حذف شود؛ چون گفته می شود کنترل بازی با استفاده از کیبورد و مأوس بسیار کارآمدتر و آسان تر از گیم پد است. البته تیم طراحی بازی کار زیادی روی کنترل های نسخه X360 بازی انجام داده و به نظر می رسد کنترل بازی روی کنسول نیز بسیار مطلوب باشد.
گرایش زیاد D2 به بازی های اکشن به معنی ساده شدن سیستم نقش آفرینی در آن نیست. این بازی یک Ruleset قوی دارد که به بازیباز اجازه می دهد ویژگی ها، مهارت ها، جادوها و سایر قابلیت های خود را از یک فهرست بلند بالا انتخاب کند. غیر از مهارت ها و قابلیت های ویژه شوالیه های اژدها که تنها در نیمه دوم بازی قابل انتخاب است؛ تقریباً تمام مهارت های موجود در بازی از همان ابتدا قابل انتخاب بوده و محدودیتی در زمینه ارتقای قهرمان ما وجود ندارد.
منبع:نشریه بازی رایانه ،شماره ۲۹

 

لینک ثابت

icon برچسب ها:
  • نوشته: مدیر سایت articlefa.ir
  • تاریخ: ۸ فروردین ۱۳۹۴
  • بدون نظر

  • نظرات ارزشمند خود را در مورد این مقاله از فرم ارسال نظر که در اخر همین صفحه وجود دارد برای ما ارسال کنید تا در سایت نمایش داده شودنظرات شما بعد از بررسی در سایت نمایش داده خواهد شد نمایش نظرات به معنای تایید انها توسط سایت نیست ونظرات شخصی بازدید کنندگان سایت در مورد این مقاله هست پیشاپیش از اینکه نظرات ارزشمند خود را در مورد این مطلب به سایت ارسال می کنید از شما ممنون هستیم باعرض پوزش بابت تاخییر ایجاد شده در تایید نظرات برای نمایش در سایت به دلیل مشغله کاری زیاد نظرات جدید با تاخییر بر روی سایت قرار میگیرند

    ارسال نظر

    نام:

    ایمیل:

    وب سایت:

    متن و پیام شما:
    ضمن تشکر از شما برای ارسال نظرات ارزشمند خود در مورد این مطلب لطفا نظرات خود را به صورت فارسی تایپ کنید همچنین نظرات شما بعد از بررسی توسط مدیر سایت در سایت قرار خواهد گرفت