بانک مقالات فارسی

فروشگاه

محل تبلیغ شما

معرفی ونقد وبررسی بازی GHOSTBUSTERS زمانی برای شکار ارواح

GHOSTBUSTERS زمانی برای شکار ارواح

نویسنده: یاشار ذولفقاریان

دهه ۸۰ میلادی را می توان از دیدگاه های مختلف بررسی کرد؛ اما از دید یک کودک، این دوره یعنی نینتندو، سریال تبدیل شوندگان (Transformers)، لاک پشت های نینجا و فیلم های شکارچیان ارواح. این بخش از دهه ۸۰ به نوعی در چند سال اخیرحیات دوباره یافته است. نیتندو بار دیگر پول درو می کند، تبدیل شوندگان و TMNT در قالب فیلم های جدید بازگشته اند و حتی کارتونی چون GIJoe به فیلم تبدیل شده و به زودی اکران می شود. در این میان سری شکارچیان ارواح (Ghostbusters) سرنوشتی متفاوت و پرتلاطم تر از بقیه داشته است. نزدیک ۲ سال پیش یک شرکت اروپایی به نام ZootFly، تصاویر و دمویی از یک بازی مرموز به نام Time o پخش کرد که بسیاری آن را بازگشت شکارچیان ارواج دانستند. عنوانی با یک نیویورک کابوس وار و متفاوت که توجه بسیاری را به خود معطوف کرد؛ اما به سرعت مشخص شد سازندگانش هیچ گونه جوازی از صاحبان حقوق فیلم های اصلی یعنی کلمبیاپیکچرز (زیرشاخه Sony Pictures) دریافت نکرده اند و مجبور به کنار گذاشتن پروژه شدند. Time o به تجسمی از دنیا موازی (اشاره شده در فیلم ها) تبدیل شد که به جایی فراتر از یک Tech Demo نرسید.
مدتی گذشت و ناگهان Activision و Sierra از یک بازی رسمی و لایسنس شده Ghostbusters پرده برداری کردند. Terminal Reality استدیوی سازنده Saints Row و Blood Rayne وظیفه ساخت بازی را بر عهده داشت و بازیگران فیلم اصلی هم صدای خود را به همتایان مجازی شان در بازی قرض دادند. هم چنین وقتی دن آیکورد (Dan Aykroyd) اعلام کرد این بازی Ghostbusters3 و جانشین فیلم سوم خواهد بود و خودش به همراه هرودلدرمیس (Harold Ramis) داستان بازی را به رشته تحریر درآورده اند، توجه سینما دوستان و علاقمندان ۲ فیلم نخست به بازی جلب شد؛ چرا که فیلمنامه Ghostbusters اصلی را نیز سال ها پیش این دو نوشته بودند. شکارچیان ارواح به همراه قطعه آهنگ معروف شان بازگشته بودند و موفقیت دهه ۸۰ آماده ی تکرار بود که ناگهان با ادغام Activision و Vivendi، دنیای بازی به لرزه درآمد. شکل گیری Activision Bizzard تبعات گوناگونی به همراه داشت که از مهم ترین شان، کنار گذاشته شدن بسیاری از پروژه های زیردست Sierra بود.
در این میان بی ناشر شدن دو بازی Ghostbusters و ۵۰Cen:BOS که فروش خوبی برای شان پیش بینی می شد، بسیاری را متعجب کرد. ناشران رقیب فرصت را غنیمت شمرده و یکی یکی پروژه های سابق Activision را به چنگ آوردند و شکارچیان ارواح هم از خانه Atari سردرآورد؛ جایی که به آن ها ۶ ماه وقت اضافه برای بهتر کردن بازی داده شد.
داستان بازی ۲ سال بعد از وقایع فیلم دوم و در دهه ۹۰ به وقوع می پیوندد. یک عضو پنجم (بازیباز) به تیم شکارچیان ارواح اضافه شده و آنها اکنون به یک نهاد قانونی و نیمه دولتی تبدیل شده اند.
والترپک (Walter Peck) که سال ها پیش قصد اثبات غیرقانونی بودن کار آنها را داشت؛ اکنون به سرپرست شان بدل شده و باید با هزینه های سرسام آور تخریب حاصل از مأموریت های شکارچیان دست و پنجه نرم کند. رفت و آمد ارواح بار دیگر در شهر زیاد شده و به نظر می رسد با بازگشت Gozer ارتباط داشته باشد. اگر از طرفداران فیلم های اصلی باشید مطمئناً پک و Gozer را به یاد می آورید؛ اما این دو تنها عناصر بازگشته از فیلم نیستند و Terminal Reality اشاره های ریز و درشت فراوانی به فیلم های اصلی کرده و بسیاری از موجودات آشنا چون Stay Puft Marshmallow Man غول پیکر هم باز خواهند گشت.
مکانیزم اصلی گیم پلی در Ghostbusters یک شوتر سوم شخص آشنا است که با تجهیزات عجیب و غریب قهرمانان داستان مخلوط شده؛ مثلاً برای عمل معادل Reload، باید با فشردن کلید مربوط، در Proton Pack را باز کرده و آن را به سرعت خنک کرد. انواع اسلحه ها هم در واقع انواع لیزرها و اشعه های متفاوت هستند که طی بازی به دست می آیند. حرکت، هدفگیری و تیراندازی مانند سایر بازی ها انجام می شود؛ اما در مبارزات از گلوله واره خبری نیست و همه دشمنان (ارواح) هم به سادگی با اسلحه های موجود نابود نمی شوند. ارواح قوی تر که Ethereal محسوب می شوند، نامیرا بوده و تنها می توان به کمک تله آنها را شکار کرد. برای این منظور قهرمان یا قهرمانان باید با اشعه مخصوص، شبح مورد نظر را گرفته و با کشاندن و کوبیدنش به در و دیوار اشیا گوناگون، وی را موقتاً بی هوش کرده و سپس به داخل تله بیاندازند. این عمل حرکت و پرتاب در نسخه Wii به کمک هدایت Wii-Mote و در نسخه PS3 به کمک حرکت دادن Sixaxis انجام می شود. البته نسخه Wii را استدیوی Red Fly ساخته و روندی متفاوت تر با نسخه های اصلی و کار Terminal Reality دارد.
در نسخه Terminal Reality به لطف تکنولوژی فیزیک بازی موسوم به Velocity Engine، انواع اشیا و عناصر پر تعداد حاضر در هر محیط همواره به بازیباز، لیزر او، ارواح متحرک و یکدیگر واکنشن دقیق نشان داده و به ویژه در هنگام کوبیدن و تعقیب ارواح Ethereal، شلوغی جالبی به پا می کنند. تقریباً تمام اشیا و مدل های دیده شده در هر صحنه واکنش پذیر (Interactive) کار شده اند و آماده تخریب و ایجاد خسارت بیشتر هستند. عنصری که نه تنها صورت حساب های جبران خسارت فرستاده شده برای ویلیام پک را سنگین تر می کند؛ بلکه به نوعی در روند بازی و جمع آوری Achievementها و Trophyها نقش دارد. دشمنان بازی هم از اشیای اطراف و محیط برای حمله استفاده می کنند که البته فعلاً بیشتر Script شده به نظر می رسد، اما با این وجود تماشای روحی که کتاب باز شده را به صورت خفاش به سوی بازیباز می فرستد؛ خالی از لطف نیست. عنصر مهم دیگر که از فیلم وارد بازی شده، نوار PKE (Psycho Kinetic Energy) است که جنبه ای نیمه ماجرایی و معمایی به بازی داده و به کمک آن می توان به نوعی شکار سرنخ به سبک فیلم ها یا قهرمانان بازی های Condemned پرداخت. انواع رد روح و عناصر دیگر در مراحل دیده شده و برای شکار این ارواح آشوب گر باید از این نوار PKE و سایر امکانات داخل کوله پشتی قهرمان که هنوز کامل مشخص نشده اند، کمک گرفت.
قوانین و ضوابط مربوط به شکار شبح مانند ضرورت پرهیز از برخورد لیزرها نیز باید رعایت شوند. متأسفانه با وجود تیمی کارکردن شکارچیان به نظر می رسد از Co-op خبری نیست. هدایت ۲ یا ۳ یار دیگر را هوش مصنوعی (AI) بر عهده دارد و تیم سازنده قول عملکرد خوب و منطقی از سوی این بارهای مجازی را داده که باید ببینیم در نهایت چقدر می تواند در تحققش موفق عمل کند.
به لطف موتور گرافیکی Terminal Reality یعنی Infemal Engine، گرافیک بازی عموماً طبیعی و زیبا از آب درآمده است. مدل های شخصیت ها بسیار شبیه نمونه های سینمایی و البته همانند دهه ۸۰ اوایل دهه ۹۰، جوان کار شده اند. محیط های داخلی نیز شلوغ طراحی شده و افکت های نابودی و تخریب بازی مناسب به نظر می رسند. از جلوه های ویژه تماشایی بازی نیز که به شدت یادآور افکت های دو فیلم شکارچیان ارواح هستند؛ نباید گذشت. بسیاری از لوکیشن های معروف فیلم هم چون کتابخانه عمومی شهر نیویورک بازگشته اند و بیشتر باس ها (Boss) و نیمه باس های بازی هم از میان هیولاهای آشنای فیلم اصلی انتخاب شده اند.
تماشای Stay Puft Marshmallow Man غول آسا در حال تخریب ساختمان های بزرگ و فرار از دست وی که تاکنون لحظاتی از آن نمایش داده شده، مطمئناً به یکی از سکانس های به یاد ماندنی بازی تبدیل خواهد شد؛ اما فراموش نکنیم جذابیت اصلی شکارچیان ارواح در طنز خاص آن و ارتباط ۴ شکارچی روح نهفته است. هدف سازندگان این است که هر چند ثانیه یک بار، یک اتفاق سرگرم کننده، با مزه یا ترسناک رخ دهد و حضور فیلمنامه نویسان اصلی می تواند به تحقق این مهم کمک شایانی کند، ولی هنوز جای نگرانی وجود دارد. گرافیک بازی گرایشی طبیعی و واقع گرایانه دارد؛ اما همین عنصر حداقل در دموهای اولیه و صحنه های سینمایی (Cut-Scene) نمایش داده شده حسی مصنوعی و عروسکی به تمام شخصیت های فیلم داده است که با انیمیشن های نه چندان خوب تشدید می شود. برخی دیالوگ ها هم ممکن است سریع تکراری شوند. نسخه Wii بازی هم کلاً ظاهری کارتونی دارد که ممکن است با ذایقه برخی طرفداران Ghostbusters جور درنیاید. همان طور که اشاره شد، قرار بود بازیگران اصلی فیلم به جای خودشان صحبت کنند و هر چند به نظر می رسد اکثرشان بازگشته اند؛ اما معلوم نیست آیا به همان جذابیت ۲۰ سال پیش ایفای نقش کرده اند یا خیر. شنیدن تم اصلی سری بیشتر این نگرانی ها را از ذهن خارج می کند؛ امیدواریم بیش از حد این تم در بازی استفاده نشود. سازندگان برای بخش چند نفره (Multiplayer) قول چند مد جدا و مخصوص را داده اند؛ اما به نظر می رسد در داستان اصلی نسخه های PS3 و X360 از آن خبری نخواهد بود و تنها نسخه Wii از Co-op به صورت Split Screen پشتیبانی می کند. بخش تک نفره، تمرکز اصلی Ghostvusters است و بسیاری از طرفداران قدیمی نیز مطمئناً به خاطر داستان و تجدید خاطره با شخصیت های محبوب شان به این بازی علاقمند شده اند، نه برای رقابت آنلاین.
البته زمزمه هایی هم مبنی بر ساخته شدن فیلم سوم شنیده می شود که فروش بازی حاضر بیشترین تأثیر را در به حقیقت پیوستن آن دارد. سونی و کلمبیا نیز توجه شان به این بازی جلب شده و اگر فروش بازی قابل توجه باشد، بعید نیست Ghostbusters هم مانند دیگر آثار معروف دوره خودش، بار دیگر قد علم کند.
منبع: نشریه بازی رایانه ،شماره۲۹

 

لینک ثابت

icon برچسب ها:
  • نوشته: مدیر سایت articlefa.ir
  • تاریخ: ۸ فروردین ۱۳۹۴
  • بدون نظر

  • نظرات ارزشمند خود را در مورد این مقاله از فرم ارسال نظر که در اخر همین صفحه وجود دارد برای ما ارسال کنید تا در سایت نمایش داده شودنظرات شما بعد از بررسی در سایت نمایش داده خواهد شد نمایش نظرات به معنای تایید انها توسط سایت نیست ونظرات شخصی بازدید کنندگان سایت در مورد این مقاله هست پیشاپیش از اینکه نظرات ارزشمند خود را در مورد این مطلب به سایت ارسال می کنید از شما ممنون هستیم باعرض پوزش بابت تاخییر ایجاد شده در تایید نظرات برای نمایش در سایت به دلیل مشغله کاری زیاد نظرات جدید با تاخییر بر روی سایت قرار میگیرند

    ارسال نظر

    نام:

    ایمیل:

    وب سایت:

    متن و پیام شما:
    ضمن تشکر از شما برای ارسال نظرات ارزشمند خود در مورد این مطلب لطفا نظرات خود را به صورت فارسی تایپ کنید همچنین نظرات شما بعد از بررسی توسط مدیر سایت در سایت قرار خواهد گرفت