بانک مقالات فارسی

فروشگاه

محل تبلیغ شما

معرفی ونقد وبررسی بازی Fuel مسابقه در روز رستاخیز

Fuel مسابقه در روز رستاخیز

نویسنده: شهریار ازهاریانفر

دنیای پسا آخرالزمانی (post-Apocalyptic) به ماجرای فاجعه ی بزرگی می پردازد که در آن نشانه های وجود حیات و تمدن کمرنگ شده و جز نامی از بشریت باقی نمی ماند. در چند سال اخیر پسا آخرالزمانی آن چنان در بین مردم محبوب شده که فیلم های بسیاری در مورد حوادثی نظیر انفجارهای هسته ای و متعاقب آن از بین رفتن انسان ها ساخته شده است. در این آثار سعی شده با توجه به فراخور زمانی سردرگمی های بشر امروز و به نوعی تأثیر منفی تکنولوژی بر زندگی انسان به تصویر کشیده شود. Fuelجزو اولین بازیهای ریسینگی خواهد بود که بعد از اتفاق های فاجعه ی بزرگ به وقوع می پیوندد با این تفاوت که در این بازی جهان به دلیل گرمای شدید در حال از بین رفتن است و محیط ها بیش از هر چیزی وام دارد دنیای پسا آخرالزمانی هستند.

Firetoad Software برمی خیزد، Asobo Studio می سازد!

سال ۲۰۰۶ کمپانی Dream Catcher به همراه Firetoad Software قصد داشتند Fuel را برای کنسول Xbox و PC منتشر کنند که بنا به دلایلی پروژه کنسل شد. اما ۳ سال بعد Codemasters با کمک Asobo Studio فرانسوی امتیاز بازی را از سازندگان قبلی خریداری کردند و با ایجاد تغییرات گسترده قصد دارند از قدرت دو کنسول نسل حاضر و PC نهایت استفاده را ببرند و یک عنوان بزرگ را ارایه دهند. با توجه به این که در کارنامه استدیوی Asobo هیچ بازی ریسینگی (Racing) دیده نمی شود، کمپانی Codemasters تجربیات خود در زمینه ی ساخت بازی های ریسینگ را در اختیار این شرکت قرار داده تا محصول نهایی یک بازی قابل توجه باشد.

دنیای باز باز

اولین چیزی که در Fuel به عنوان یک شاخص جلب توجه می کند محیط کاملاً باز (Open World) آن است که در کمتر بازی ریسینگی دیده شده است. این بازی از دنیای باز استفاده می کند و به خاطر این موضوع سازندگان، محیطی به وسعت بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر مربع برای نقشه ی پویا بازی طراحی کرده اند که در نوع خود رقم فوق العاده ای محسوب می شود و در جای جای این نقشه ی بزرگ می توانید تورنمنت های مختلف و با جوایز جوایزدلخواه ایجاد کنید. جالب این که طراحان در آخرین مصاحبه اعلام کرده اند هیچ نوع لودینگی (Loading) در نقشه نخواهید دید که قطعاً بازی را برای بازی باز جذاب تر و روان تر خواهد کرد. سواحل غربی آتلانتیک شمالی کانون توجه طراحان بازی بوده و به همین جهت این قسمت از کره ی زمین میعادگاه خودروهای متنوعی خواهد بود. نقشه های بازی در نوع خود بی نظیر هستند و طراحان از انواع اقلیم های آب و هوایی در لوکیشن های مختلف استفاده کرده اند.

مثل هیچ کس!

در نگاه اول Fuel بسیار شببیه سری Colin McRae Rally خواهد بود. نوع لوکیشن ها طرفداران سبک ریسینگ را به یاد این عنوان خواهد انداخت و خودروها و سبک مسابقات بیش از هر چیزی وام دارد این عنوان به نظر می رسد. این در حالی است که با نگاهی عمیق تر هیچ شباهتی در گیم پلی Fuel با CMR نمی بینید و ناخودآگاه به یاد Motor Storm خواهید افتاد و با خود می گویید Fuel در ابعاد مختلف شباهت فراوانی با MS دارد. ولی وقتی گیم پلی آن را دقیق تر بررسی می کنیم، متوجه می شویم المان های Fuel متفاوت هستند و به همین خاطر سراغ Fuel می رویم. از جهتی حرکات بدلکاری Fuel مانند Pure طراحی شده، اما در باقی ماجرا هیچ شباهتی با این عنوان نمی بینیم. احتمالا Fuel بیشترین شباهت را به Burnout Paradise دارد، ولی با نگاهی وسیع تر فقط چندین عنصر از این بازی در Fuel استفاده شده است. در واقع این طول که از شواهد برمی آید، Fuel معجونی از عناوین ذکر شده است که با اضافه کردن قواعد خاص خود به نوعی سعی دارد یک بنچمارک (Benchmark) ایجاد کند. نقطه ی قوت Fuel حضور بیش از ۷۰ نوع وسیله ی نقلیه است که هر کدام کلاس طبقه بندی شده ای دارند و طراحان سعی کرده اند آنها را از روی مشخصات واقعی شبیه سازی کنند. جالب این که در یک مسابقه تعداد زیادی خودرو حضور خواهد داشت و بدین شکل نیست که فقط از یک نوع خودرو در یک کلاس استفاده شود؛ بلکه در هر مسابقه می توانید وسیله نقلیه مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید. البته در این قسمت نکات بسیار ظریفی را باید در نظر بگیرید؛ چون مشخصه ها و توانمندی هر وسیله نقلیه با دیگری متفاوت است، بنابراین صرف داشتن یک خودرو تند و تیز برای پیروزی کافی نیست و باید به همه مشخصه های خودروها دقت کافی داشته باشید؛ چون خودرویی که سرعت بالایی دارد هندلینگ بدتری خواهد داشت و صد البته سبک تر خواهد بود. در بعضی مسیرها با توجه به نوع زمین و موانع یک موتورسیکلت می تواند نسبت به دیگر وسایل عملکرد بهتری داشته باشد. موانع موجود به دو قسمت تقسیم می شود: طبیعی و مصنوعی. موانع طبیعی بخش اعظم بازی را تشکیل می دهند و موانع مصنوعی کمتر و فقط در بعضی مناطق قابل مشاهده خواهند بود. رمز موفقیت و شکست شما توجه دقیق به این موانع خواهند بود.

تغییرات آب و هوایی

در این بازی بیش از هر چیزی آب و هوا و شرایط جوی بر روند گیم پلی تأثیرگذار خواهد بود و طراحان بیش از هر چیزی روی تغییرات اقلیمی تمرکز داشته اند. شرایط آب و هوایی و تغییرهای آن همراه موانع، چالش های اصلی بازیباز در راه قهرمانی خواهند بود. وزش بادهای شدید جزو جدانشدنی بازی محسوب می شود، به طوری که طراحان وقت زیادی را صرف تأثیر بادهای صحرایی کرده اند و توانسته اند به اهداف خود کاملاً نزدیک شوند. به دلیل پستی بلندی های موجود در مسیر مسابقه؛ وزش بادهای پرقدرت گاه می تواند روند حرکتی شما را دچار اختلال کند و باید راهی برای مقابله با آن پیدا کنید. شرایط آب و هوایی (بارش باران و برف) کاملاً در روند حرکتی شما مؤثر خواهد بود. وقتی هوا بارانی باشد زمین لیز خواهد شد و تعادل حرکتی شما را دچار نقصان خواهد کرد اگر هم بتوانید تعادل لازم را حفظ کنید، موانع طبیعی چالش شما خواهند بود. البته هدف سازندگان ساخت یک بازی شبیه سازی نبوده و قصد ندارند هندلینگ های کاملاً واقعی را در بازی به کار گیرند؛ و از این نظر می توان گفت که بازی تمایل بیشتری به سمت بازی های آرکید دارد.

راه پیروزی چیست؟

اما با این شرایط و سخت گیری های سازندگان راه پیروزی در مسابقات چه چیزی می تواند باشد؟ با وجود این که نقشه وسیع خواهد بود (چیزی در حدود صدهزار کیلومتر جاده در این محیط طراحی شده است) و مسابقات به صورت گردش آزاد (Free Roaming) انجام می شود، راه های مختلف و میانبر فراوانی در نقشه وجود دارد که کار شما را راحت تر می کند. البته نباید فراموش کرد این گونه راه های میانبر خطرات متعددی دارند و اگر از مسیر اصلی خارج شوید و میانبرها را انتخاب کنید دو گزینه روبروی شما قرار می گیرد: یا مسیر کوتاه تر خواهد شد و می توانید خود را سریع تر به خط پایان برسانید یا با موانع سخت و گاه خطرناکی که سازندگان ایجاد کرده اند مواجه می شوید که در این صورت رقیب ها بر شما چیره خواهند شد. البته طراحان توصیه کرده اند کمتر از مسیر اصلی خارج شوید، چرا که ممکن است آسیب جدی به وسیله نقلیه وارد شود، زیرا تخریب پذیری خودروها بالاست. خوش بختانه چرخه ی شب و روز در بازی وجود دارد و تا حدودی در گیم پلی مؤثر خواهد بود.
مانند Pure با بعضی از خودروها می توان نوعی بدلکاری انجام داد و گزینه های مناسبی به همین منظور در بازی گنجانده شده است. اضافه شدن GPS شما را در شناسایی بهتر راه ها کمک خواهد کرد طراحان تمرکز خاصی روی طراحی GPS داشته اند تا این سیستم، مشابه سیستم واقعی در دنیای واقعی عمل کند.

رستاخیز خودروها

همان طور که گفته شد یکی از جذابیت های این عنوان انواع و اقسام خودروهای مختلف است که قطعاً نیاز هر بازیبازی را برآورده خواهد کرد. وجود مسابقه های Offroad و Onroad طبعاً دلیلی خواهد بود بر وجود خودروهای متفاوت. طراحان حدود ۷۰ وسیله نقلیه شامل انواع خودروهای دوچرخه، سه چرخ و چهار چرخ طراحی کرده اند. موتور، هاورکرافت، کامیون، خودروهای تیزرو و قدرتی همگی در بازی حضور دارند. در کل ۶ طبقه بندی در بازی وجود دارد که عبارتند از: Bikes (موتورهای قدیمی و جالبی در این قسمت قرار دارند که یک نمونه ی آن مربوط به دوره ی جنگ جهانی دوم است)، Muscle (خودروهای قدرتی با صدای زیاد، خودروی معروف اسکریپون در این بخش دیده می شود)، Suv (خودروهای تقریباً سنگی جایگاه ویژه ای در بازی دارند که می توانید ۵ مورد از آن ها را در بازی ببینید)، Buggies (ماشین های کالسکه ای زیبا)، Truck (کامیون های فوق سنگین که با جثه ی بزرگ شان روحی تازه به بازی دمیده اند؛ خودروی Deathtrap را حتماً امتحان کنید!).
در نهایت با توجه به اطلاعات منتشر شده می توان انتظار یک بازی قابل قبول را داشت البته به شرطی که سازندگان بتوانند به درستی از پتانسیل بسیار بالای Fuel استفاده کنند، که در این صورت سبک جدیدی در بازی های ریسینگ به وجود خواهد آمد.

۱۰۰۰ جای دیدنی که باید ببینید!

یکی از جاذبه های Fuel انواع مناطق و مناظر طبیعی است که در هنگام رانندگی قطعاً به آنها برخواهید خورد. مناطق جنگلی، استوایی، برفی، صحرایی، کوهستانی، بیابان و… از جمله لوکیشن های Fuel هستند که به صورت زیبایی در نقشه ی بازی پراکنده شده اند. البته مناطق ساخته ی دست انسان نیز به وفور دیده می شود و جاده های گوناگونی در مسیر شما قرار می گیرد. برای این که حس کنجکاوی شما جهت پیدا کردن مناطق پنهان برانگیخته شود؛ طراحان یکسری جوایز در لوکیشن های خاص قرار داده اند که با گرفتن آن ها ضمن باز کردن محدوده مورد نظر می توانید امتیازات شیرینی را کسب کنید.

گرافیک همه چیز نیست، ولی مهم ترین عنصر است!

در خصوص گرافیک Fuel باید گفت جلوه های بصری در این بازی چندان چشم گیر نیست؛ ولی محیط ها بسیار زیبا، پرجزییات و با دقت فراوان طراحی شده اند. هم چنین Draw Distance بالای بازی که ۴۰ کیلومتر را در بر می گیرد، جزییات خوبی دارد و به صورت یک بافت متمرکز نیست و کاملاً پویا و جاندار طراحی شده است. برای رندر کردن محیط های باز و پرجزئیات بازی آن هم بدون لودینگ های آزاردهنده سازندگان به یک موتور رندرینگ قوی نیاز دارند، بنابراین از موتور رندرینگ A.C.E استفاده کرده اند تا مشکلات به پایین ترین حد ممکن برسد. با توجه به تریلرهای منتشر شده سرعت فریم بازی بسیارثابت و مناسب است و مشکلی در این بخش دیده نمی شود. جلوه های از پیش پردازش شده نیز به جا استفاده شده اند و کار را برای بازیباز جذاب می کند.
منبع: نشریه بازی رایانه ،شماره ۲۹

 

لینک ثابت

icon برچسب ها:
  • نوشته: مدیر سایت articlefa.ir
  • تاریخ: ۸ فروردین ۱۳۹۴
  • بدون نظر

  • نظرات ارزشمند خود را در مورد این مقاله از فرم ارسال نظر که در اخر همین صفحه وجود دارد برای ما ارسال کنید تا در سایت نمایش داده شودنظرات شما بعد از بررسی در سایت نمایش داده خواهد شد نمایش نظرات به معنای تایید انها توسط سایت نیست ونظرات شخصی بازدید کنندگان سایت در مورد این مقاله هست پیشاپیش از اینکه نظرات ارزشمند خود را در مورد این مطلب به سایت ارسال می کنید از شما ممنون هستیم باعرض پوزش بابت تاخییر ایجاد شده در تایید نظرات برای نمایش در سایت به دلیل مشغله کاری زیاد نظرات جدید با تاخییر بر روی سایت قرار میگیرند

    ارسال نظر

    نام:

    ایمیل:

    وب سایت:

    متن و پیام شما:
    ضمن تشکر از شما برای ارسال نظرات ارزشمند خود در مورد این مطلب لطفا نظرات خود را به صورت فارسی تایپ کنید همچنین نظرات شما بعد از بررسی توسط مدیر سایت در سایت قرار خواهد گرفت